Sebastian Grochocki

Sebastian Grochocki , Latimeria, 2015, gipsoryt, drzeworyt, linoryt, 99x146cm, (reprodukcja - sebastiangrochocki.com - za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki , Latimeria, 2015, gipsoryt, drzeworyt, linoryt, 99x146cm, (reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki (www.sebastiangrochocki.com) to łódzki, młody artysta (ur. 1988). Uczestnik wystawy pt. Nowy Gipsoryt w Muzeum Fabryki łódzkiej Manufaktury (29.01-20.03.2015), uprzednio relacjonowanej na drzeworyt.pl –> http://www.drzeworyt.pl/nowy-gipsoryt

W tamtym czasie, Sebastian Grochocki wraz z Marcinem Wydrzyńskim oraz Szymonem Ryczkiem, zaprezentował osobom obecnym na wernisażu – tak dzieciom, młodzieży jak i dorosłym – proces wykonywania odbitki graficznej z matrycy gipsorytniczej. Celem tamtej wystawy było poszerzenie ogólnej świadomości dotyczącej grafiki warsztatowej, jak i zachęcenie najmłodszych do zabawy ze sztuką.

Jak się dowiedziałem, Sebastian nadal propaguje techniki druku wypukłu oraz gipsoryt. 8 maja 2015 roku prowadził zajęcia graficzne w Kutnie, na których również zapoznawał z gipsorytem. W Kutnowskim Domu Kultury (http://www.kdk.net.pl), Sebastian Grochocki przeprowadził warsztaty z dwoma grupami szkolnymi, ze szkół podstawowej i licealnej. Współpracuje z Krzysztofem Świątczakiem (www.krzysztofswiatczak.com), który przeprowadza filmową relację z artystycznych działań grafika. Dzięki temu jest możliwość obejrzenia na youtube, zarówno film z wernisażu pierwszej wystawy i prezentacji wykonywania odbitki z matrycy graficznej (https://www.youtube.com/watch?v=1Rfp1WfXJWU), jak i ze wspomnianych już warsztatów z Kutna (https://m.youtube.com/watch?v=pIIvn3cnZIk).

Sebastian Grochocki, Źródło, czyli ostatni z Faetonów, 2015, gipsoryt, drzeworyt, 106,5x70,5cm

Sebastian Grochocki, Źródło, czyli ostatni z Faetonów, 2015, gipsoryt, drzeworyt, 106,5×70,5cm

Sebastian Grochocki tworzy interesującą grafikę artystyczną. Z technik druku wypukłego wykorzystuje gipsoryt, linoryt czy nawet drzeworyt. Fascynuje się mitologią świata antycznego, kosmosem i komponowaniem muzyki. W jego przedstawieniach graficznych pojawiają się odniesienia do mitologicznych postaci, ukazywane w wyraźnym związku ze światem przyrody. Bogactwo tonów szarości, uzyskiwane za sprawą niezwykle subtelnej formy z jakiej buduje swoje kompozycje, ma kierować myśli do Natury i wewnętrznej struktury wszechświata, jego naturalnego ruchu i dźwięku istnienia.

Postaciami Prometeusza czy Faetona nakreśla charakter człowieka, zewnętrzną psychologiczną warstwę czy inaczej skórę jaką nabywa, doświadczając całościowego życia. To na tym poziomie występują powodzenia ale i problemy, pewność siebie i wahanie, czyli konflikty, a więc codzienna wewnętrzna walka z samym sobą. Ta zewnętrzna powierzchowność skrywa prawdziwą osobowość a świat Natury i zwierzat stanowi doskonałe metaforyczne zwierciadło naszych emocji. Sebastian sygnalizuje konieczność powrotu do prawdziwego siebie, odbiciami zwierząt ukazuje głębszą warstwę psyche. Wykorzystywany często przez artystę obraz ptaka jest symbolem pokoju, świętości, duszy ludzkiej. A więc niewinności człowieka, czystej świadomości istnienia, której liczne przykłady znajdziemy w przyrodzie, a o którą tak trudno w rozumnej istocie.

W wielu mitach ptaki to także symbol wyższych sfer nieba i wolności. Artysta zapewne chciałby zwrócić uwagę, jak ważne jest rozświetlenie każdego ludzkiego wnętrza, aby dotrzeć do instyktownych przyczyn postępowania, zaufać temu, co od nas potężniejsze, mądrzejsze. Wyjść poza siebie, poza tę zewnętrzność i uwolnić się. W tej głębszej, podświadomej części jest zarówno dobro i zło, jasność a także ciemność naszej istoty, której sie boimy, gdyż jej nie znamy, więc generuje negatywne treści i popędy. Wewnętrzny, nieuświadomiony świat, z łatwością wyczytać można w grafice wykonanej technikami gipsorytu i linorytu „Prometeusz, czyli kara za ludzką słabość” (2014, 19,7×14,1cm), w której jasny aspekt świadomości, zilustrowany skrzydłami ptaka, jest zaciemniany przez jej negatywny atrybut, zasugerowany fragmentarycznym obrazkiem sępa, który niczym robak odziera z tej autentycznej świętości, świadomości oraz wolności istnienia.

Autor: Sebastian Skowroński (bloger drzeworyt.pl oraz grafikalodzka.pl )

 

 

Artyści

SEBASTIAN GROCHOCKI – sebastiangrochocki.com

Sebastian Grochocki – urodzony w 1988 roku w Łodzi. W latach 2007-2008 studiował na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. W roku 2008 rozpoczął studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom magistra sztuki z oceną bardzo dobry z wyróżnieniem otrzymał we wrześniu 2014 roku. Brał udział w ponad 40 plenerach, warsztatach i wystawach w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach muzeów i instytucji artystycznych m.in. na Węgrzech, w Chorwacji, Macedonii i Polsce.

Fascynuje się mitologią świata antycznego, kosmosem i komponowaniem muzyki. Jego marzeniem jest wyprawa na Antarktydę.

(więcej informacji o artyście na: http://www.sebastiangrochocki.com/sebastian-grochocki)

 

 

Galeria wybranych prac Sebastiana Grochockiego

Sebastian Grochocki, Faeton (...), czyli w drodze do palacu Heliosa, 2014, gipsoryt, linoryt, 28,3x65,3cm, (reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Faeton (…), czyli w drodze do palacu Heliosa, 2014, gipsoryt, linoryt, 28,3×65,3cm, (reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Zeus, czyli Leda z łabędziem, 2014, gipsoryt, 88x132cm, (reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Zeus, czyli Leda z łabędziem, 2014, gipsoryt, 88x132cm, (reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Latimeria, 2015, gipsoryt, drzeworyt, linoryt, 99x1461cm, (reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Latimeria, 2015, gipsoryt, drzeworyt, linoryt, 99x1461cm, (reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebastian Grochocki, Tuż przed porwaniem Europy, 2014, linoryt, ea I, 22,8x17,1cm,(reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Tuż przed porwaniem Europy, 2014, linoryt, ea I, 22,8×17,1cm,(reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Tuż przed porwaniem Europy, 2014, linoryt, 22,8x17,1cm,(reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Tuż przed porwaniem Europy, 2014, linoryt, 22,8×17,1cm,(reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Prometeusz, czyli kara za ludzką słabość, 2014, gipsoryt, linoryt, 19,7x14,1cm,(reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Prometeusz, czyli kara za ludzką słabość, 2014, gipsoryt, linoryt, 19,7×14,1cm,(reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebastian Grochocki, Wskrzeszenie Faetona, 2014, gipsoryt, 22,3x15,9cm,(reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, Wskrzeszenie Faetona, 2014, gipsoryt, 22,3×15,9cm,(reprodukcja – sebastiangrochocki.com – za zgodą artysty)

Sebastian Grochocki, matryca gipsorytnicza, Wstęp do Nike, 2015, 120x186cm

Sebastian Grochocki, matryca gipsorytnicza, Wstęp do Nike, 2015, 120x186cm

Sebastian Grochocki, matryca gipsorytnicza, Wstęp do Nike, 2015, 120x186cm

Sebastian Grochocki, matryca gipsorytnicza, Wstęp do Nike, 2015, 120x186cm

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge