Natalia Tarnawa – współuczestniczka wystawy Anatomia koloru

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula V, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja - zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula V, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Ekspozycja Natalii Tarnawy jest częścią wystawy pod tytułem Anatomia koloru, w której brały udział również Małgorzata ET BER Warlikowska oraz Anna Kodź. Wszystkie prace można było oglądać w Krakowie, w Galerii Oko dla Sztuki (http://www.ka.edu.pl/onas/galerie/galerie-oko-dla-sztuki/), w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, w kwietniu 2015 roku.

Natalia Tarnawa jest artystką, która w swojej pracy wykorzystuje po części linoryt, jak i monotypię. Po obejrzeniu wystawy, jak i zapoznaniu się ze stroną Natalii – www.natalia.tarnawa.net – zdumiony zobaczyłem, że poszczególne grafiki o identycznym tytule, różnią się od siebie. Jak się okazuje, dla Natalii Tarnawy wycięcie grafiki jest jedynie zakończeniem pewnego etapu, po którym następuje ten właściwy. Wówczas eskperymentuje, zestawia poszczególne obiekty wycięte w linorycie, pracuje z szablonami, poszukuje barw, różnicuje. Jej podejście do tworzenia sprawia, że nie odbija kolejnych, identycznych odbitek w zakresie jednego nakładu. Każda jest inna, unikatowa, autonomiczna.

Artystka się bawi formą, kolorem. Wyszukuje zwykłe, towarzyszące nam na co dzień przedmioty. Robi to przy tym w sposób efektowny; „zalewa” swoje prace pastelowymi barwami, mieszającymi się z graficzną fakturą.

Czy chce nam coś przez to przekazać? Zapewne, przecież to jej podświadomość kieruje jej poczynaniami, zmusza do wyciągania rzeczy na zewnątrz, odsłaniania się.
Jako osoba o czynnym odbiorze świata materii, zdaje się krytykować konsumpcyjny styl życia. Czyni to odniesieniami do zwyczajowych czynności, jak gotowanie czy oglądanie telewizji. Przy tym nie należy odczytywać ich zbyt dosłownie. To tylko przykłady, a przypuszczalnie dotyczyć może wiele innych, codziennych działań, które same w sobie nie muszą być negatywne, o ile nie wykonujemy ich bezmyślnie, mechanicznie, nawykowo.

Pojawiający się wyjątkowo często motyw koła, wydaje się krytykować pewną mechaniczność, powtarzalność, ostrzegać przed kręceniem się w kółko. Może to ograniczać inne możliwości, zamykać na alternatywne, lepsze zdarzenia. Ogólnie, stan zastania dla istoty ludzkiej, takiej bierności, nie jest zdrowy. To ruch, czyn, poruszenie myśli, obecność, jest tym co powinno towarzyszyć człowiekowi na co dzień. Tak jak Natalii Tarnawie, mającej przeogromną chęć do zaglądania w emocje i odkrywania swojego wnętrza.

autor: Sebastian Skowroński

 

Artyści

Natalia Tarnawa – Często tworzy cykle tematyczne, wykonane z połączenia dwóch technik – linorytu i monotypii. Wystawy indywidualne w Hanowerze, Wrocławiu, Nysie i Otmuchowie.

Kolor jest dla mnie najważniejszy, dlatego linoryt, w którym pracuję nie jest dla mnie jedynie narzędziem graficznym, ale również malarskim. Nie jest wzorem dla kształtu, ale matrycą dla barwy. Tam gdzie grafik kończy właściwy akt artystycznej kreacji, a zaczyna rzemieślniczy proces druku – ja ledwie wkraczam we właściwy etap twórczy. Przygotowanie matrycy linorytu, zamknięcie się w określonej formie jest dopiero budową laboratorium, w którym odbywać będzie się eksperyment, którego właściwym przedmiotem jest kolor i tekstura farby. Kolejne odbitki nie są kopiami, ale autonomicznymi obrazami, dzielącymi ze sobą jedynie prowadzący je motyw i zasadniczą kompozycję. Różnicuje je barwna gra pomiędzy niejednorodnym tłem i kolejnymi warstwami druku i bardzo w mojej pracy ważne techniki dodatkowe – takie jak monotypia – które pozwalają poszerzyć czysto graficzną paletę narzędzi o większe, bardziej subtelne i dynamiczne możliwości działania z kolorem.

(za: http://www.triennial.cracow.pl/Oko/wystawy/1944-Anatomia_koloru_|_Warlikowska,_Kod%C5%BA,_Kubiak,_Tarnawa.html)

 

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula III, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula III, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula III, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula III, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula I, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula I, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula I, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula I, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula IV, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula IV, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula IV, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula IV, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula V, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula V, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula V, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Natalia Tarnawa, cykl Machinae, Tabula V, 2012-2014. linoryt barwny + monotypia na papierze, 70x100cm, (reprodukcja – zdjęcie z wystawy Anatomia koloru – autor blogu)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge